2009-05-07 / Madelaine Pettersson

Bärande berättelser

Starka stories är kittet i alla kulturer, även företagskulturer. Vilka är berättelserna som bär ditt varumärke? Bär dina medarbetare och kunder berättelsen vidare? Upptäck era berättelser och inse att sanningen duger.

Välkomna till frukostseminarium i Göteborg den 3 juni.

Registrering och frukost kl 07.30
Restaurang Swedish Taste serverar försommarfrukost.

Introduktion kl 8.30

Berättelser i nöd och lust

Storytelling adderar värden. Författaren och journalisten Matts Heijbel har med sin socialantropologiska bakgrund arbetat med storytelling i organisationer mer än någon annan i Sverige. På ett roligt och fängslande sätt ger han exempel från Ikea, SAS, Vägverket, Stockholms stad med flera.

Hur väljer organisationerna sina berättelser? Varför bör man hålla sig till sanningen när man berättar? Hur hittar man berättelser som laddar varumärken och adderar värden till varor och tjänster?

Berättelserna utgör, enligt Matts Heijbel, ett kapital som kan sättas i arbete i företagskulturellt byggande, ledarskap, marknadsföring och rekrytering. Dessutom är det roligt att hålla på med storytelling i och om organisationer.

Den konjunktur som nu präglar landet bör inte leda till att man minskar berättandet, tvärtom, säger Matts Heijbel. Lågkonjunkturen kan kräva än mer av en berättande organisation.

Volvo Way

Volvokoncernen laddar kommunikationen om värderingar och arbetskultur med medarbetarnas egna berättelser. Dessa uttrycker energi, passion, engagemang, tilltro och vilja att förändras. Internkommunikationen bidrar till att bygga en stark kultur som engagerar medarbetarna.


Charlie Nordblom, ansvarig för strategisk internkommunikation i Volvokoncernen, berättar om hur företaget utvecklar sina 6 500 chefer till kommunikativa ledare genom att mäta, återkoppla och successivt höja ribban. Coachingen inriktas på att aktivt stötta olika chefer. Volvo fick nyligen Stora Informationspriset för att organisationen bedrivit ett banbrytande arbete genom att uthålligt och konsekvent utveckla det kommunikativa ledarskapet som ett strategiskt verktyg.

Tid: Onsdag 3 juni kl 07.30–09.30.
Plats: Restaurang Swedish Taste, Sankt Eriksgatan 5, Göteborg vid Lilla Bommen, mitt emot GöteborgsOperan.
Anmäl dig till Mia Bernhardsson senast måndagen den 1 juni.
Pris: Seminariet inklusive frukost kostar 300 kr.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält