2009-06-03 / Madelaine Pettersson

Berättelser laddar varumärket

Hur berättar du om ditt företag? Med siffror, statistik och analys? Du når en bit, men lämnar inga känslomässiga spår. Be medarbetarna och kunderna om deras berättelser och du får starka stories som är kittet i er företagskultur och som kan ladda ert varumärke - om ni bara börjar berätta dem.

Närmare 40 personer kom till Solbergs varumärkesfrukost den 3 juni och lyssnade på Matts Heijbel, journalist och socialantropolog - ofta kallad Mister Storyteller - och Charlie Nordblom, ansvarig för strategisk internkommunikation inom Volvokoncernen.
Matts berättade om hur man upptäcker sina berättelser och befolkar varumärket:

  • Be medarbetarnas berätta sina historier. Rösta fram de allra bästa och lägg dem på hemsidan.
  • Våga berätta om när det var motigt och hur ni löste det. Historier kan berättas i nöd och lust.
  • Använd historierna för att utveckla organisationen. Ni hade en kris och löste den med kreativitet, mod och nya beteenden. Kan ni alltid agera så fantastiskt? Går det att snäppa upp kvalitén i vardagen?
  • Inse att sanningen duger!

Charlie Nordblom berättade om The Volvo Way, som beskriver värderingar och arbetskultur inom Volvokoncernen. Texterna granskas och tvättas av 600 medarbetare på alla nivåer för att hitta rätt ordval och rätt tonalitet. Volvo laddar också kommunikationen kring värderingar med medarbetarnas egna berättelser, hämtade från olika delar av världen. Medarbetarna filmas i närbild, utan manus och utan klipp, vilket skapar en stark närvarokänsla. Berättelserna uttrycker energi, passion, engagemang, tilltro och vilja att förändras.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält