2011-05-25 / Susanne Spicar

Electrolux: Så minskar vi risken för felvärdering

Electrolux IR-team med fyra medarbetare genomför varje år omkring 300 personliga möten med analytiker och investerare. Till det kommer 12 road shows, 4 kvartalsrapporter, en större och en mindre kapitalmarknadsdag, en årsredovisning, en koncernwebbplats och pressreleaser.

- Genom att vara proaktiv kan du påverka förväntansbilden och minska risken för starka kursrörelser, säger Peter Nyquist, Senior Vice President Investor Relations and Financial Information, Electrolux. Peter är huvudtalare på Solbergs Årsredovisningsdagar i Stockholm (25/5) och i Göteborg (26/5).

Electrolux har varit noterat på den svenska börsen i 80 år. De senaste 10 åren har den genomsnittliga årliga totalavkastningen på en placering i Electrolux-aktier varit 25,5 % – jämfört med 10,5 % i SIX Return Index.

Peter Nyquist leder ett framgångrikt IR-team på fyra personer. För årsredovisningen 2009 rankades Electrolux som nummer ett i årsredovisnings-VM Annual Report on Annual Reports. Electrolux samarbetar med Solberg om årsredovisningen i tryck och på webben. Electrolux vann också kategorin Large Cap i tävlingen Bästa redovisningen 2009 arrangerad av NASDAQ OMX och är dessutom topprankat i Institutional Investors europeiska ranking Europe’s best Investor Relations.

Allt starkare kvartalsfokus…

Kapitalmarknaden har förändrats dramatiskt de senaste tio åren, med allt starkare kvartalsfokus. Media fokusera allt mer på hur bolaget utvecklas under kvartalet. Management lägger ner allt mer tid på kvartalsrapporten. Många analytiker följer ett stort antal bolag samtidigt och är därför beroende av initierad och transparent information. Avvikelser i marknadens förväntade kvartalsresultat i förhållande till utfall ger kraftiga kursrörelser och påverkar också starkt andra aktörer i företagets omvärld, som media, leverantörer, kunder och potentiella anställda.

 … och hur vi kan hantera det

Hur skapar vi ökat fokus på den långsiktiga utvecklingen? Här är Peter Nyquists tips:

  • Öka kvaliteten i marknadens förväntningar.“Utbilda” analytikerna. Sprid kunskap både om förändringarna i omvärlden och om det egna företaget. Kunskap och transparens skapar trovärdighet och minskar risken för avvikande bedömningar.
  • Koppla tydligt kvartalsresultat med de långsiktiga, strategiska målen
    Beskriv tydlig och pedagogiskt hur bolaget ska uppnå sin tillväxt och marginalambitioner
  • Identifiera de relevanta nyckeltal
  • Var långsiktig i din kommunikation
  • Nöt in budskapet. Fokusera på ett fåtal ämnen.
  • Bli inte otålig om reaktionen inte kommer dag 1
  • Håll koll på den ständigt föränderliga finansmarknaden
  • Driv på analytiker och banker för förbättrade analyser

Hur ser framtiden ut?

Peter Nyquist listar trenderna på kapitalmarknaden:

  1. Stockholmsbörsen får ökad konkurrens med alternativa handelsplatser
  2. Mindre självklart att vara noterad på börsen
  3. Osäkerheten i världen ger ytterligare kortsiktigt fokus
  4. Framtida investerare kommer från hela världen
  5. Ökad konkurrens mellan banker gör tillgången till bolagens ledning allt viktigare
  6. Ökad transparens allt viktigare – identifiera verktygen:
  7. Traditionella; årsredovisning, hemsida med mera
  8. Nya; blogg, twitter med mera
Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält