2011-05-01 / Susanne Spicar

Talangjakt en del av affären

1 200 CEOs i hela värden säger att strategisk kompetensförsörjning – talent management – har seglat upp som en topprioritering framför riskhantering och investeringar.

Det visar PwC:s årliga undersökning.

- Efter den senaste lågkonjunkturen vill arbetsgivare satsa långsiktigt när det gäller att attrahera talanger. Företagens employer branding-strategier kopplas till affärsplanen långt mer än tidigare. Och trenden går från rekrytering till relationsbyggande, talent relations, säger Michal Kalinowski, Chief Knowledge Officer på Universum.

Michal Kalinowski säger att den största utmaningen för dem som arbetar med att utveckla  arbetsgivarvarumärket är att övertyga företagets medarbetare och få internt stöd för arbetet med att utveckla varumärket. Det gäller också att vara ärlig! Berätta hur det verkligen är att arbeta hos oss – företaget ska presenteras, inte säljas till nya talanger. Arbetsgivare har ett ansvar att ge människor sann och relevant information som de kan grunda sina beslut på, även om den informationen gör att slutsatsen blir ”det här jobbet är inget för mig”.

Fler röster om employer branding 2011:

Paul Maxin, Global Resourcing Director, Unilever: ” We’ll use our corporate brand as the platform to ensure a compelling candidate-centric employment brand that is flexible enough to adapt to local markets and cultures.”

Jennifer Philpot, Director Global Recruiting & Emplyer Brand, Ernst & Young:  “We are shifting focus from the external brand to the internal brand to balance our ativities. We are spending more money and resources on our people.”

Kerstin Wagner, Head of Global Talent Acquistion, Siemens: “The key is to develop and implement a true gobal brand which is attractive in all major markets, while maintaining all the local specialties of the brand.”

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält