2012-05-10 / Magnus Matsson

Zuckerberg i hoodie är varumärket trogen

Börsnoteringen av Facebook är onekligen årets största IR-händelse. Intresset har länge varit enormt och svalnade knappast när aktiens prisintervall offentliggjordes i förra veckan och det stod klart att bolaget värderas upp till 650 miljarder kronor.

Men huvudpersonen i dramat, grundaren Mark Zuckerberg, verkar inte påverkas nämnvärt. Inte vad gäller klädstilen i alla fall. När bolagets roadshow drog igång i veckan var nämligen Zuckerberg sedvanligt klädd i en svart luvtröja, något som fick analytikern Michael Pachter att gå i taket. I en intervju med Bloomberg säger Pachter att Zuckerbergs klädval är ett "tecken på omogenhet", "brist på seriositet" och att det signalerar till investerarna att han inte bryr sig. 

Jag tror att Pachter har fel. Att Zuckerberg skulle vara mindre intresserad eller seriös för att inte klär sig i kostym säger mer om Pachter än om något annat. Tvärtom anser jag, precis som även Pachter påpekar (fast han menar att det är negativt), att det signalerar att Zuckerberg kommer att fortsätta göra det han har gjort hela tiden: sin grej, som han är ensam om att göra – i hela världen. Hur det skulle kunna vara negativt har jag svårt att se.

Det är tvärtom helt rätt ur ett varumärkesperspektiv. Mark Zuckerberg och Facebook är inte skjorta, slips och kavaj. Mark Zuckerberg och Facebook är sneakers, jeans (som han för övrigt bar när han träffade USAs president Barack Obama) och hoodie. Något annat skulle vara stick i stäv mot imagen. 

Sen kan jag personligen tycka att Facebooks image inte längre är som den en gång var. Det som då var ett lite nördcoolt community där man höll kontakten med kompisarna hemifrån och från plugget, är nu mer som ett överexploaterat köpcentrum där du får se upp med både riktad reklam, jippon och mammas nyfikenhet. Men det är ett helt annat inlägg.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält