2012-07-05 / Magnus Matsson

3 tips för ett bättre Almedalsevent

Det är första gången både för mig och Åsa i Almedalen och vår tid här börjar närma sig sitt slut. Det har varit en vecka fylld av lärdomar kring olika ämnen och sakfrågor, retorik och nätverkande.

Vissa arrangemang har dock lämnat en del i övrigt att önska. Därför kommer här i all ödmjukhet tre tips från en Almedalsgröngöling för att skapa ett trevligt och givande seminarium.

  1. Inkastare. Då Almedalens 1 800 arrangemang är inklämda i en liten stadskärna med många vindlande gränder och små torg är det inte alltid helt lätt att hitta vart man ska. Därför kan det vara en god idé att ha en eller två personer som står utanför lokalen/trädgården och talar om att/om man har kommit rätt, hälsar välkommen, visar var det finns material, var man kan sätta sig och så vidare.
  2. Namnlappar för paneldeltagare. Jag vet inte hur många gånger jag denna vecka har fått slita upp program och agendor för att kolla vem som är vem i olika paneler. Det gör att man tappar fokus från vad som sägs. 
  3. Hashtags. Det är inte många i Sverige som twittrar men i Almedalen twittrar alla, heter det. Det verkar många arrangörer ha missat. Förenkla för deltagare och andra som inte är på plats att följa snacket kring seminariet genom att klistra upp lappar med vilka hashtags som man kan använda sig av om man vill twittra om eventet.
Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält