2012-07-04 / Jenny Stamming

Designteam goes Denmark

Efter att vid ett flertal tillfällen arbetat med destinationsmarknadsföring och varumärkesarbete för städer, flygplatser och markområden kan jag inte låta bli att reflektera över varför vi i designteamet väljer Köpenhamn som destination för vår två dagar långa inspirationsresa.

Svaret är självklart – Köpenhamn är en internationell stad som idag står för innovation och design. Nu när ölen inte längre är billig och globaliseringen sett till att vi serveras röd pölse även på avenyn, har varumärket ”Köpenhamn” förändrats med sin tid – precis som alla varumärken bör göra.

Förändringen ses tydligt även på lokala kedjor (eller jag får åtminstone hoppas att denna kedja inte har för avsikt att expandera internationellt eller åtminstone inte väster ut till sin kära granne, då det är lite osäkert om namnet skulle ge de associationer företaget önskar på vår marknad …).

Problemet är bara att denna kedja hade dessa båda profiler samtidigt – ger ett smått rörigt intryck för konsumenten såklart. Vid vidare efterforskning visar det sig att de säljer produkter för kvalitetsmålning så ur den aspekten vet jag inte om namnet ger rätt associationer ens på hemmamarknaden?! Med dessa reflektioner med mig i bagaget hem vill jag påminna mig själv och alla andra varumärkesarbetare där ute…

Nr 1: Låt varumärket förändras med den tid vi lever i.

Nr 2: Håll varumärkesarbetet levande och låt det vara ett ständigt pågående projekt MEN processen att byta ut profilen efter genomfört varumärkesarbete bör däremot tidsbestämmas.

Nr 3: Tänk efter före. Vilka marknader ska företaget verka på. Ta hänsyn till det vid val av namn, koncept och profil. Det är dyrare att bygga flera starka varumärken, så ett varumärke som fungerar worldwide finns det mycket att vinna på. Att namnet bör avspegla erbjudande känns såklart självklart.

Nr 4: Pröva äkta danskt smörrebröd på Ida Davidsen nästa gång du är i Köpenhamn.

http://www.idadavidsen.dk/

Dejlig sommar!

Jenny

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält