2012-07-04

PR vinner mark i Almedalen

Almedalsbesökarna har ändrat karaktär. Det hävdar den rutinerade representaten för en nationell intresseorganisation med bestämdhet. Och han vet. Det är tolfte året i rad han är här. Färre politiker och fler PR-människor, det är observationen.

Naturligtvis varierar typen av besökare på hur nära förestående riksdagsval är. Men tendensen är uppenbar. Hur påverkar detta de åsikter som förs fram och deltagarnas profilering?

Politik, PR och medier när alla varandra. PR vässar och hjälper till att förmedla budskap. Ofta via medier. Gudrun Schymans pengabål för två år sedan är ett exempel på hur denna tresamhet kan fungera. Det var en PR-byrå som låg bakom initiativet som resulterade i en explosionsartad medial spridning av Schymans budskap. Återstår att se vad årets Almedalsvecka bjuder på den fronten.

Representanten för intresseorganisationen funderar på nyttan av  sin närvaro i Almedalen när politikernas närvaro minskar. Men tillägger att en icke-närvaro riskerar signalera mer än en passiv närvaro. Viktigt att ta hänsyn till på en plats där all typ av kommunikation måste vägas på guldvåg.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält