2012-09-06 / Jeanette Gustavsson

Bananbloggare kan kosta skjortan

Kommunikation idag handlar allt mer om att reagera och agera i realtid. Rollen är under ständig förändring mycket på grund av den explosion som sker inom digitala medier. Kreti och pleti därute kan plötsligt förvandla sin lilla blogg till en riktig maktfaktor i pågående debatter. Ta till exempel fallet med den unga killen som började blogga om sitt besök på svenska hamburgerkedjan Max, där han reagerade kraftigt över att han fick en påse med frukt från amerikanska ”Dole”. Han hade i sin tur följt debatten kring svenska dokumentären som berättade om fruktansvärda förhållanden för Doles plantagearbetare. Bloggen fick enorm genomslagskraft och engagerade människor från alla håll. Fler kunder på Max började ställa frågan vid köptillfället hos Max och undrade hur de kunde beblanda sig med Doles produkter. Snöbollen var i rullning.

Och resultatet? Chefen på Max (och på många andra håll) slutade köpa in och servera produkter från Dole, som givetvis således förlorade oerhörda intäkter. För att inte tala om all badwill och skador på ett multiinternationellt varumärke som Dole. Ett exempel bland många där makten och möjligheten att påverka flyttats ut till medborgaren.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält