2012-09-24 / Lotta Åkerström

Varumärket Bic och pennan för kvinnor

Bic For Her, en kulspetspenna för kvinnor. "Elegant design - just for her! Thin barrel to fit a women's hand." Först trodde jag att alltihop var ett skämt. När jag såg reklamfilmen började jag tro att det kanske var en medveten, ironisk viralkampanj. Och de 658 kundrecensionerna på Amazon.com är en riktig skrattfest. Men det var nog inte riktigt så här penntillverkaren Bic hade tänkt sig att det skulle bli.

Som designstrateg blir man lätt lite tjatig. Mina kollegor har troligen tillverkat egna bingoplattor och börjat sätta kryss för varje gång jag säger "design handlar inte om dekoration" och "design är problemlösning".

Men vad jag menar är att all design behöver ett genomtänkt syfte. I vårt arbete på Solberg handlar det oftast om att ta fram visuella identiteter som kommunicerar våra kunders varumärken. Såklart ska det vara snyggt - men ännu viktigare är att det är rätt!

Och hur blir det rätt? Genom att utgå från företagets affärsstrategi och varumärkeslöfte – det som gör deras erbjudande annorlunda än andra. Tyvärr är det här många företag tappar bort sig på vägen. Det måste vara relevant och intressant för mottagaren också, annars spelar det ingen roll om det är unikt.

Jag kan tänka mig att Bic var jättenöjda när de hittade ett hål i pennmarknaden – en ny stege att vara först på: pennor för tjejer! Och hade de nöjt sig med att göra glittriga pennor i pastellfärger så hade det säkert fungerat bra. De kunde ha kallat dem för glamourpennor eller glitterpennor och positionerat dem utifrån hur mycket roligare vardagen blir med glada färger. Ingen hade lyft på ögonbrynen.

Kanske skulle t o m formuleringen "For Her" kunnat passera någorlunda obemärkt – om det inte vore för det där påståendet om att pennornas design anpassats. Smalare skaft för att passa kvinnohänder? Snacka om design som ingen har efterfrågat! Genom att positionera produkten som en påstådd designlösning på ett problem som målgruppen inte anser sig ha så har Bic helt enkelt gjort självmål från början. Men ett roligt självmål, absolut.

Om syftet vore att bara skapa uppmärksamhet kring namnet och varumärket så har man självklart lyckats, utifrån antalet artiklar och kommentarer på nätet. Men den bistra sanningen verkar vara att det rör sig om ett strategiskt feltänk. Visst syns deras varumärke – men vilken bild får du av det?

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält