2012-10-02 / Jenny Stamming

Choklad är väl bara choklad, eller?

Vem hade trott att vår kickoff till Köpenhamn skulle gå i chokladens tecken ...? Visserligen är jag lite av en ”chokladoman” men jag förväntar mig inte att överraskas och inspireras av den, snarare att bli mätt och glad.

Det första jag ser när vi anlänt till hotellet är en chokladask, eller egentligen ett designkoncept som råkar ha choklad i sig, med titeln ”Forget Johnny Depp”. På hyllorna runt omkring finns annan choklad och mer godis, men det blir snabbt ointressant då jag redan blivit uppslukad av denna produkt. Choklad med ett intressant varumärkeslöfte som skapar nyfikenhet, frågor, lust – och habegär – allt i en enda ask!

För att stilla min nyfikenhet går jag senare in på hemsidan som visar att denna produkt bara är toppen av isberget. Kul med ett företag som utifrån ett starkt koncept utnyttjat design och smart copy för att hitta sin unika position, och på så sätt slå sig in på en redan väl etablerad marknad.

Be inspired http://www.simplychocolate.dk/ och http://www.chokoladsmag.dk/

Senare under dagen stöter vi på en chokladfabrik inne i Kødbyen (alltså köttstaden, ett område med gallerier, hippa restauranger och barer). Den mest populära pralinen är den med lakrits – en förvånansvärt god kombination med choklad. Eftersom vi trots allt befinner oss i Danmark och i Kødbyen så finns här även en pralin med bacon och tomatsmak. Mitt tips är – se men inte röra!

Velbekomme!

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält