2012-10-09

Ragga rätt tummar

På Facebook blir de kommersiella inslagen allt vanligare. Med fina priser och oemotståndliga erbjudanden lockas vi till att ”gilla”. Många nappar och antalet likes skjuter i höjden. Men vilket värde har egentligen köpta tummar?

I veckan kunde vi läsa i GP om hur ”fejkad popularitet och likgiltiga kunder” kan vara resultatet av en tillsynes lyckad Facebook-kampanj med många nya likes. Dels eftersom tummarna riskerar vara fejkade men också eftersom det inte ligger något känslomässigt engagemang bakom dem. Personerna gillar sina vinstchanser – inte verksamheten i sig.   

Men det finns verksamheter som lyckas med att locka likes av rätt anledning. Rättviseförmedlingen och Skjutsgruppen (samåkning via Facebook) är två exempel, med 34 000 respektive 18 000 tummar. Populariteten bygger här på gemenskap, delaktighet i affärsidén och ömsesidiga intressen. Genom att gilla sidan skapas bestående värde, både för personen som gillar och för verksamheten. En sådan strategi lockar inte bara nya följare utan gör även befintliga till ambassadörer och budskapsbärare. Den sortens tummar har ett reelt värde.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält