2013-11-08 / Fredrik Rittberger

Tittar eller lyssnar du på TV?

När Idolerna, Zlatan och de Ensamma mammorna fyller våra tv-kvällar smyger en andra liten skärm fram. Tv:n förflyttas till den mentala bakgrunden medan vi spelar Candy Crush, Facebookar, Twittrar, YouTubar, dumsurfar både privat och för jobbets räkning samt visar nya objekt på Hemnet för varandra – fast vi egentligen inte tänkt flytta. Det känns självklart, men beteendet är inte så värst gammalt.

Det är bara tre och ett halvt år sedan Apples Steve Jobs stod på scenen och presenterade den mest "magiska och revolutionerande" enheten i företagets historia – iPad. Apple mötte en skeptiskmarknad och en del konkurrenter som bara tyckte det var en PC i ny form. Idag vet vi att skeptikerna hade fel. Redan nu säljs det fler tablets än laptops och post-PC-eran är ett faktum.

När vårt app-användande peakar runt 20-tiden på kvällen domineras det av ungdomarna. De följer gärna exempelvis konversationer om tv-program i sociala medier under tiden programmet pågår. Men man skall inte glömma att de som är över 25, de digitala invandrarna, assimilerar tekniken så snabbt att uttrycket redan är föråldrat. 

Sitter man under tv-lyssnandet och läser på om ett företag på sin padda så möter man företagets kommunikation med en annan sinnesstämning och på en annan enhet än innehållet oftast är designat för.

De senaste åren har Responsive Design hjälpt oss se till att webbinnehåll visas på ett vettigare sätt på mobiltelefonen och paddan – men oftast med exakt samma innehåll, viktning av information och struktur som om man surfar på en laptop. Det passar bra för det målinriktade och lite väskryckande sökbeteende vi har på jobbet eller när vi är på språng, men passar inte så bra för det upplevelsesökande beteende som mer liknar att bläddra igenom en trycksak från sista sidan och framåt. När och var informationen konsumeras spelar alltså roll.

På Solberg har vi ett starkt erbjudande bland annat kring företags- och koncernpresenterande information samt ekonomisk rapportering – både online och i tryckt format. Denna typ av kommunikation påverkas direkt av den här utvecklingen. Tillsammans med Volvo utvecklade vi bolagets koncernpresentation i ett tv-soffavänligt iPad-magasin med dessa tankar i huvudet.

Ta gärna en titt i iTunes Store på Volvo Group Presentation.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält