2014-02-11 / Cecilia Gravenfors

Mobilen tar över nyhetsrapporteringen – men vad händer med den finansiella rapporteringen?

Vi kunde igår läsa i Dagens Industri om hur nyheter i allt större utsträckning konsumeras i mobilen. År 2014 verkar bli det år då mobilen till slut går om desktop som första kanal för nyhetskonsumtion. Medierna har valt olika vägar för att möta efterfrågan. Stora internationella varumärken som Financial Times och Wall Street Journal investerar tungt i sina mobilsajter. TV4 satsar på app-lösning, medan svenska SVT gör det mer rationella och erbjuder sitt utbud responsivt på sajten.

Vi kunde igår läsa i Dagens Industri om hur nyheter i allt större utsträckning konsumeras i mobilen. År 2014 verkar bli det år då mobilen till slut går om desktop som första kanal för nyhetskonsumtion. Medierna har valt olika vägar för att möta efterfrågan. Stora internationella varumärken som Financial Times och Wall Street Journal investerar tungt i sina mobilsajter. TV4 satsar på app-lösning, medan svenska SVT gör det mer rationella och erbjuder sitt utbud responsivt på sajten.

I samma artikel står något annat intressant; SVT Plays besök via mobilen ökade med 20 procent 2013 jämfört med 2012. TV4 har vid ett par tillfällen redan haft mer mobil trafik än stationär och samma utveckling syns på BBC News. Det har hänt något stort när vi hellre tar in nyheterna via mobilen än på den stora platt-TVn hemma. Eller så är det också rationellt. Mobilen har vi alltid med oss, vi kan med andra ord utnyttja vår ställtid till att ta in nyheterna, och använda tiden hemma till något annat.

Mobilen blir första kanal för nyhetskonsumtion. Men vad händer med informationen för kapitalmarknaden? Inte mycket. År 2013 erbjöd 18 procent av företagen på Large Cap årsredovisningen i webbformat, endast 6 procent av dessa företag gjorde sin webbversion i responsiv design. Endast ett företag på Large Cap erbjuder sin kvartalsrapportering i webbformat och det är Tele2, den är dessutom i responsiv design. Ett enda företag – och här pratar vi om information som har stort nyhetsvärde!

Som en av Sveriges största årsredovisningsleverantörer ser vi fortfarande att PDF och tryck är förstahandsvalet för finansiell rapportering. Den tryckta rapporten och PDF:en har absolut sina givna arenor, men PDF:en har inte i mobilen att göra. Om budskapet är viktigt – se till att det går att läsa.

Med en webbversion i responsiv design blir rapporten mer kommunikativ och du ökar dessutom antalet potentiella läsare. Jämför gärna läsupplevelsen mellan Svenska Spels online årsredovisning i responsive design och PDF:en på din mobiltelefon.

Det borde vara självklart för Sveriges största börsnoterade företag att anamma utvecklingen och erbjuda sin finansiella rapportering i det format som användarna vill ha. 

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält