2014-11-19 / Fredrik Rittberger

Svara på en privat viral film – få hundratusentals tittare på en dag

För ett år sedan var det dags för Luke Aker (USA) att sälja sin gamla skamfilade, men älskade Nissan 1996 Maxima. Istället för att lägga upp den till försäljning på Craigslist bestämde han sig för att använda sig av sin profession som filmare och skapa en egen reklamfilm för sitt gamla åk.

För ett år sedan var det dags för Luke Aker (USA) att sälja sin gamla skamfilade, men älskade Nissan 1996 Maxima.  Istället för att lägga upp den till försäljning på Craigslist bestämde han sig för att använda sig av sin profession som filmare och skapa en egen reklamfilm för sitt gamla åk.

Klippet blev snabbt viralt och är nu uppe i över 2 miljoner visningar på YouTube. Ganska bra för en bil i 15.000-kronorklassen!  Idén fick fötter och det dök tom upp en minst lika välgjord och underhållande svensk version:

Redan här händer det ju saker. Privatpersoner lånar ett kommunikativt grepp från bilbranschen – fast med glimten i ögat. Än så länge är det mest en reaktion på det ganska fläskiga uttrycket i reklam för för bilar i synnerhet. Men. Det är här som Nissan USA är vakna och helt sonika köper bilen av Luke – och får mediautrymme som garanterat vida överstiger kostnaden för bilen.  Redan här storslam för Nissan ur ett PR-perspektiv!

Igår släppte Nissan USA, med samma glimt i ögat sitt svar på YouTube: 

I skrivande stund är klippet uppe i över 215 000 visningar. På en dag. Med nuvarande tempo kommer Nissan USA snart trumfat de 2 miljoner tittarna från originalklippet.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält