Public Relations

Gör inte svåra samtal svårare

Jag skriver dessa rader samtidigt som ett överraskande piggt och effektivt svensk herrlandslag spelar mot Bulgarien i VM-kvalet. Annars är det mycket som är sig likt i den svenska fotbollen – kritik av intern karaktär ventileras offentligt och konflikter utspelas i media.

Gör inte svåra samtal svårare

Ett exempel på detta är de allsvenska klubbarna som riktade kritik mot damlandslagets förbundskapten Pia Sundhage. Klubbordförandena hade i ”branschföreningen” EFD:s omröstning uppgett att de önskade en annan förbundskapten, vilket EFD gladeligen bekräftade för media.

Ett annat exempel kommer från herrfotbollen, närmare bestämt Superettan-klubben ÖIS. Där kritiserar klubbens tidigare sportchef och nuvarande tränare varandra – såklart med media som förmedlare av de verbala smockorna. Trots att ÖIS ordförande redan hade gått ut med ett svar på förre sportchefens kritik hindrade inte det tränaren från att kasta mer bränsle på elden.

Pajkastning på hög nivå alltså, där kritik riktas mot enskilda individer. Interna konflikter som borde hanteras just internt sprids till allmänheten. Istället för lugn och ro och fokus på att maximera prestationen tvingas man lägga energi på att hantera konflikter i media. Positivt för varumärket är det ju knappast heller.

Inom sportvärlden är detta mer eller mindre vardagsmat, men att en intern konflikt hamnar i media kan såklart hända organisationer i alla branscher. Därför är det viktigt att vårda relationen med sina intressenter och att ha metoder och kanaler för att hantera frågor som dessa annat än genom media.

När det ändå händer är det första rådet enkelt att ge: Ta inte debatten i media. Tyvärr verkar det, åtminstone i fotbollsvärlden, som att det rådet inte är lika enkelt att följa.

Bild: Anders Henrikson

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Robert Odenjung, Senior Consultant and PR and Brand Strategy Advisor på Solberg

Robert Odenjung

Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke

Lärdomar av Oceana-branden

26 mars 2024

Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.