2016-11-08 / Robert Odenjung

Sju sätt att vinna som Hillary

I dag väljer USA Hillary Clinton till landets 45:e president.

Big Data (analys av väldigt stora datamängder) och förmågan att få anhängarna att engagera sina vänner är två anledningar som gör att hon (troligen) vinner.

I Vetenskapsradions Veckomagasin intervjuas Rayid Ghani som sägs vara den som fick Obama omvald. Han berättar att samma grupp, nu arbetar på samma sätt för att Clinton ska vinna dagens val.

Många kan inspireras av det arbetet:

1. Identifiera målgrupper.
I USA-valet är det egentligen bara fyra huvudgrupper: Antingen de som bestämt sig för att rösta – och då lägger sin röst på Clinton (1), eller de som röstar och väljer Trump (2). Dessutom de som troligen inte röstar, men sympatiserar med Clinton (3) och de som inte röstar men sympatiserar med Trump (4).

2. Prioritera målgrupp.
För Clinton-kampanjen gäller bara grupp (3). Det är ingen idé att försöka övertyga motståndarna, men väldigt viktigt att få sympatisörer att gå till vallokalen. 

3. Analysera målgruppen.
Intervjua dem som inte har röstat i tidigare val (offentlig information – precis som i Sverige). Genom intervjuer med dem kan man ta reda på varför de inte röstar – och vad som skulle kunna få dem att rösta, trots allt.

4. Kontakta Facebook-vännerna.
Be dem som gillar kampanjen/företaget att dela med sig av sina vänlistor – och använd kunskapen från analysen till att skapa algoritmer som hittar personer som förmodligen gillar Clinton, men som sannolikt inte kommer att rösta.

5. Identifiera enskilda personer
Använd algoritmerna för att identifiera enskilda icke-röstare som skulle kunna bli röstare. Formulera individuellt utformade budskap.

6. Återkom till Facebook-vännerna.
Be dem att kontakta de av sina vänner som är mest sannolika att ändra sig – och gå till vallokalen.

7. Vinn valet.
Eller vilket mål nu ditt företag eller organisation har. 

När detta skrivs, någon timma innan vallokalerna öppnar, är det enligt analytikerna på fivethirtyeight.com 72 procents sannolikhet att Hillary vinner. Två avslutande kommentarer:

Opinionsundersökningar är bara opinionsundersökningar. Många val och omröstningar den senaste tiden har visat hur opålitliga undersökningarna är. Tänk brittiska valet 2015, tänk Brexit, tänk Island.

Med ett jämnt resultat kan det dröja länge innan det finns en färdig vinnare.

Foto: Quinn Dombrowski

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält