Kommunikationsstrategi

Humor är en underskattad strategi

Broadwaymusikalen gör narr av det religiösa samfundet. De svenska mormonernas motdrag är oväntat.

Humor är en underskattad strategi

I slutet av januari är det premiär på The Book of Mormon på China Teatern i Stockholm. Berättelsen som gjort succé på Broadway gör komedi av en religiös minoritet. I DN skriver Matilda Molander om hur samfundet som ofta kallas mormonerna hanterar satiren.

Fördömanden och brända flaggor?

Nej, då.

I stället väljer de en effektivare strategi. Kyrkan har köpt annonsplats i programbladet med texter som ”Boken är alltid bättre.” och ”Nu har du sett musikalen, dags att läsa boken.”. Humor skapar kontaktytor som kan vända kritik till kommunikation.

Kul och smart.

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Robert Odenjung, Senior Consultant and PR and Brand Strategy Advisor på Solberg

Robert Odenjung

Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke