2016-12-08 / Madelaine Pettersson

Syftesdriven julhandel?

Vi har den senaste tiden sett många stora företag använda sig av marknadsföring som ifrågasätter normer, lyfter samhällsfrågor och förespråkar godhet. Hur blev det så, att ”rädda världen” är det som säljer bäst?

Denna syftesdrivna marknadsföring kan bero på många saker. Införandet av hållbarhetsrapportering ställer krav på företag att visa sitt värde i andra avseenden än ekonomisk tillväxt, och konsumenter har lärt sig att förvänta sig transparens och samhällsnytta. Förflyttningen av delning och granskning av nyheter och annan information från traditionella kanaler till sociala medier har också betydelse.

Så vi har till exempel fått se Åhléns ifrågasätta normer, Dressman visa upp vanliga kroppar och Coop förespråka lägre köttkonsumtion. Och vi gillar det. Det resonerar starkt med det frö som verkar gro i hjärtat hos fler och fler. Vi vill ha äkta. Vi vill ha värde. Budskapet om att vi håller på att förstöra vår planet har gått fram och kommersialismen i samhället har gått så långt att pendeln är på väg att slå tillbaka, och vi vill göra världen lite bättre och lite vackrare.

Men är vi beredda att leva detta? Kommer den syftesdrivna trenden få oss att ändra på våra normer och på våra konsumtionsvanor, som ju är den största faktorn för att faktiskt rädda världen? Vi köper trots allt fler saker och äter mer kött än någonsin. Och vi klarar fortfarande inte av att se en svart pojke klädd som lucia. Men kanske behöver vi avvakta lite, låta fröet växa till sig. Beteendemönster är trögvända. Vi kan redan nu se att ökningen av svenskars köttkonsumtion har stannat av. Det ska bli spännande att se vilket år julhandeln för första gången inte slår rekord.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält