2017-10-12 / Jeanette Gustavsson

SKF bäst i Sverige på att rapportera om värdeskapande

För trettonde året i rad arrangerar PwC tävlingen ”Bästa rapportering om värdeskapande” och i år tog SKF hem förstapriset.

PwC utser varje år ett svenskt bolag som lyckats särskilt bra i sin externa kommunikation där fullständighet, begriplighet och trovärdighet står i fokus. Särskilt fokus läggs på kopplingen mellan riskanalys och strategi, beskrivning av kommersiella värdet av hållbarhet samt redogörelse för styrelsens bidrag till värdeskapandet. Det är tillsammans med Solberg som SKF har tagit fram den vinnande årsredovisningen.

Juryns motivering:

”Trots en komplex verksamhet lyckas SKF med enkelhet och tydlighet beskriva både affärsmodell och värdeskapande för läsaren och därför har juryn valt att utse bolaget till vinnare i 2017 års tävling. SKFs beskrivning av arbetet med hållbarhet genom ”SKF Care” känns relevant och något som troligen varje SKF-anställd kan relatera till. Av alla de bolag som juryn i år tittat på är det egentligen bara SKF som på allvar tar upp digitaliseringens effekter på affärsmodellen och värdeskapandet. Detta får SKFs rapportering att skilja sig från övriga bolag på ett väldigt positivt sätt. SKFs rapport möter juryns samtliga kriterier för tävlingen – tydlighet om värdeskapandet, begriplighet, fullständighet och trovärdighet”. 

SKF kom dessutom topp tre i tävlingen ”Sveriges Bästa Årsredovisning” i klassen Large Cap. Bakom priset står FAR, Nasdaq Stockholm, Sveriges Finansanalytikers Förening och Sveriges Kommunikatörer.

Stort grattis till vår kund SKF!

Vill du och ditt bolag också ta fram en vinnande årsredovisning? Kontakta Solberg, vi assisterar gärna!

Här kan du ladda ner SKF:s årsredovisning 2016 (pdf).

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält