2017-04-25 / Madelaine Pettersson

Tomorrow matters

Det vi gör i dag påverkar vår morgondag. Vi blir allt mer medvetna om att vår livsstil idag kommer att förstöra möjligheterna till ett bra liv senare. Och många är de aktörer som spelar på detta i sin marknadsföring.

Gör man exempelvis en sökning på ”Tomorrow matters” dyker det upp bland annat däck- och tryckeriföretag som använder detta som en slags slogan till sitt varumärke.

Tycker du också att det rimmar illa? Som konsument i dag är man ofta väldigt medveten om att det är vårt CO2-avtryck som är det stora hotet mot framtiden. Man har också ganska bra koll på vad som är miljövänligt och inte, och de flesta känner nog på sig att vare sig däcktillverkning eller papperstryck är särskilt CO2-neutralt. Vinner då dessa företag förtroende och kunder på att hävda att man arbetar för en bättre framtid eller upplevs det som greenwashing?

I dag är det attraktivt för både konsumenter och potentiella medarbetare att företag arbetar hållbart. Det är naturligtvis därför vi vill visa och hävda att vi gör detta när vi kommunicerar vårt varumärke. Men vi behöver noga tänka igenom vad vi säger så att det rimmar med vad vi faktiskt håller på med. Vad är möjligt för oss att lova utifrån vår verksamhet? På vilket sätt kan vi – på riktigt – bidra till en bra och hållbar morgondag?

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält