Har EM i ridsport rätt kommunikationsstrategi?

Visst är det härligt med Europamästerskap! Det är inte bara spännande då vi svenskar har goda medaljchanser. För oss i kommunikationsbranschen är det dessutom spännande att se hur media bevakar denna fest för Sveriges näst största ungdomsidrott.

Har EM i ridsport rätt kommunikationsstrategi?

Är du aktiv inom ridsporten har du säkert redan blivit matad med bra inlägg och uppladdande intervjuer via sociala kanaler. För ridsporten är stark i sociala medier. Två gånger har ridsporten lyckats rösta fram sina idoler till att vinna Jerringpriset, vilket i sig genererat mycket media.

I övrigt bevakas hästsporten sporadiskt. Hur många av er har till exempel noterat att Sverige redan har tagit medaljer i EM? Vi har tagit brons i distansritt i torsdags, i söndags tog Sverige en bronsmedalj i fälttävlan, och så sent som i måndags ännu ett brons i paradressyr. EM-staden Göteborg verkade i helgen ha missat att EM redan var igång, och placeringarna har knappt noterats i media. Och det är inte bristen på pressreleaser från Ridsportförbundet som är anledningen.

Att ridsporten under längre tid haft en generellt dålig exponering i media har skapat en kunskapsklyfta mellan de aktiva inom sporten och den stora allmänheten. Vilket i sig är en av anledningarna till att delar av svenska folket för andra gången blev chockade och upprörda över svenska folkets val av Jerringprisvinnare, 2016. Och troligen har samma fenomen lett till att den officiella kommunikationen från EM, som Ridsportförbundet tillsammans med Göteborg & Co och Gotevent står bakom, har blivit väldigt banal.

Citat från det officiella programmet:

”Hoppning är en snabb, fartfylld och spännande gren. Målet är att ryttare och häst ska hoppa en bana utan att riva eller stanna framför något hinder.”
”Dressyr kan beskrivas som dans till häst. Enligt ett förutbestämt program visar ryttare och häst upp rörelser till musik. Ryttaren kommunicerar med hästen via mycket viktiga, men näst intill osynliga hjälper.”

Kan det vara ridsportens ambition att bli mer folklig som gör att kommunikationen plötsligt bara vänder sig till dem som inte kan något om sporten? Och är det rätt strategi att välja bort den större delen av den faktiska publiken genom att kommunicera på detta sätt?

Jag känner inte så. Till ett mästerskap kommer ridsportsentusiaster från hela världen och de förtjänar bättre kommunikation!

Kanske är det så att ridsporten så länge levt i medial skugga att Ridsportförbundet och bevakande media därmed inte har haft omgivningens krav på sig att vara goda kommunikatörer. Det finns en hel del områden att bli bättre inom. Det gäller främst de traditionella kanalerna, då det är där vi kan förändra den föråldrade bilden av ridsporten. I de sociala kanalerna predikar man ofta för de redan frälsta.

Jag undrar när sporten där gamla och unga, tjejer och killar tävlar på samma villkor, får den plats i media som den förtjänar, med hjälp av budskap som gör de redan frälsta stolta, och som samtidigt kan få icke invigda att vilja njuta av ridsporten?

Bilden visar Niklas Lindbäck på Focus Filiocus som deltog i fälttävlanslandslaget på EM i Strzegom 2017.

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Cecilia Gravenfors, Business Director på Solberg

Cecilia Gravenfors

Business Director, Partner