Brand in West

Brand in West & kundkunskap!

Vårt tredje Brand in West är avslutat och vi kan summera ännu en härlig eftermiddag med inspirerande och intressanta talare, och en engagerad publik – tack till er alla som kom! Temat för eftermiddagen var hur kunskap om kunden är nödvändig för att bygga varumärke och stärka affären! 

Att ta reda på vad som är viktigt för kunden och vad kunden tycker om dig och din produkt hjälper dig att satsa på rätt saker och driva förändrings- och varumärkesarbetet åt rätt håll.

Brand in West & kundkunskap!

Benny Karlsson, marknadschef på KVD var på plats och berättade hur företaget sorterar kunddata och arbetar med kundkunskap, hur man arbetar med urval för att skapa relevant kommunikation och träffa rätt med sina budskap. KVD är idag störst i Sveriges på nätauktion för begagnade bilar och helt avgörande för att komma dit har enligt Benny varit att arbeta hårt för att bygga upp insikt om kunden – man är ”Besatt av kunden”! Benny avslöjade också att KVD inom kort kommer att lansera ett nytt namn och helt ny varumärkesprofil – det ser vi fram emot!

Emilia Cullborg
Emilia Cullborg

Emilia Cullborg, Director Public Affairs på Volvo Group berättade hur man arbetar för att bygga varumärket och utveckla verksamhetens affär på olika sätt – bland annat genom djup insikt om marknaden och kunden men även genom olika samarbeten för innovation. En förutsättning för att kunna utvecklas och erbjuda det kunden vill ha i en internationell verksamhet är att arbeta i breda nätverk med kontinuerlig dialog och att dela med sig av kunskap och omvärldsanalys.

Bobi Mitrovic, Setterwalls
Bobi Mitrovic, Setterwalls
Fredrik Roos, Setterwalls
Fredrik Roos, Setterwalls

En viktig aspekt är också hanteringen av all kunddata, som ju måste göras på rätt sätt! I maj 2018 ersätts PuL av det nya europeiska datadirektivet GDPR vilket kommer påverka hur information om kunden får lagras och användas. Bobi Mitrovic och Fredrik Roos som är advokater på Setterwalls berättade om hur det nya regelverket kommer att stärka kundens rätt till sin data och går ännu längre i syfte att värna om kundernas integritet. Detta kommer att medföra att alla bolag måste se över hur man hanterar personuppgifter, något som i många fall kommer att behöva bli ett ganska omfattande jobb.

Genom kunskap om kunden får du input kring vilka delar i ditt erbjudande som behöver utvecklas eller vad kunden saknar, eller kanske uppskattar mer än vad du tror! Kunskap som vi gärna hjälper dig att skaffa - så att du kan utveckla ditt varumärke på rätt sätt! Kom gärna till oss om du har behov av assistans, och framförallt – håll utkik efter nästa event hos oss för att inte missa något skoj och matnyttigt! Följ oss gärna på Twitter eller Facebook så är du säker på att ta del av våra inbjudningar och kan knipa en plats på nästa happening!

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Maria Almström, Senior Consultant på Solberg

Maria Almström

Seniorkonsult