Fyra djävulska tips för internkommunikation i coronatider

Att kommunicera under pandemi var det få svenska företag som hade koll på före våren 2020. Hur medarbetare reagerar på kommunikation under en pandemi är naturligtvis olika från person till person, men det finns en del intressant forskning om hur vi påverkas när vi står inför nya situationer.

Fyra djävulska tips för internkommunikation i coronatider

Ett par av dessa är särskilt intressanta:

Dunning-Kruger-effekten är en förvrängning av vår självuppfattning som innebär att vi ser oss själva som smartare och mer kompetenta än vad vi egentligen är.

Konfirmeringsbias innebär att vi möter varje fråga, situation och sammanhang med någon form av förutfattad mening.

Bara dessa två fenomen gör att interninformation under en pandemi är svår att lyckas med. Det blir snabbt ryktesspridning; självutnämnda experter ifrågasätter både beslut och kommunikation. Men det finns erfarenheter att hämta:

Better the devil you know: I reseledarbranschen vet man sedan länge att om bussen till Alicante har punktering och två passagerare är kräksjuka, är det bättre att tala om att så är fallet, innan du försöker lösa problemet. Människor blir lugnare om de får all information man har, även om den inte är rolig.

Speaking of the devil: Människor blir lugnade av att man talar om vilken tidpunkt man kommer med uppdaterad information och att man håller sig till den tidplanen, även om man vid den tidpunkten inte har någon ny information.

Give the devil his due: Var tydlig med att ni inte har alla svar, men att ni gör så gott ni kan och försöker dela den information ni får. Var ödmjuka och försök att bekräfta de medarbetare som är oroliga.

The devil is in the details: Lova inte något ni inte kan hålla.

Vi och våra kunder hoppas i skrivande stund att vi snart ska få kommunicera om andra saker än pandemin. Men det finns ett ryskt ordspråk som säger: You get used to everything – even hell.

Lästips: Micco Grönholm om Pandemins psykologi

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Cecilia Gravenfors, Business Director på Solberg

Cecilia Gravenfors

Business Director, Partner

Lärdomar av Oceana-branden

26 mars 2024

Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.