Corporate branding

Varumärkesstrategi

Varumärkesstrategin är grunden till hur ni ska bygga och vårda varumärket. Det är en långsiktig plan som hjälper er att definiera er identitet, kommunicera ert unika värde, bygga kundlojalitet, öka varumärkesmedvetenheten och nå era affärsmål.

Strategin innehåller varumärkesplattformen vars definitioner vägleder alla interna och externa kommunikations- och marknadsföringsaktiviteter för att upprätthålla en stark varumärkesidentitet. Komponenter som vi kan hjälpa er att definiera är:

  • Vision, mission, affärsidé
  • Värderingar
  • Unika fördelar på marknaden
  • Varumärkets egenskaper och kärnvärden
  • Önskad position
  • Varumärkeslöfte
  • Definition av målgruppens behov och förväntningar
  • Tonalitet och manér
  • Kommunikativa huvudbudskap
  • Varumärkeshierarki och -struktur samt tillhörighetsprincip

En skalbar process och involverande metodik

Vår process är skalbar och uppdraget anpassas efter era behov. Kanske har ni redan syfte, vision och värderingar på plats, men behöver ett nytt visuellt uttryck och tonalitet? Kanske har marknaden förändrats så att ni behöver förnya er position för att ta vara på nya möjligheter?

Oavsett uppdrag är vårt arbetssätt detsamma – vi bidrar med nyfikenhet, metodik och engagemang. Vi vill förstå era behov och förutsättningar på djupet och involverar därför medarbetare, kunder och andra intressenter i processen för att få hela bilden och säkerställa god förankring av de beslut som behöver tas.

Varumärkesprojektets alla definitioner och grafiska element dokumenteras i en kommunikativ och tillgänglig brand book.

Aktivering och implementering av ert nya varumärke

Som en del i det strategiska arbetet diskuterar vi även hur varumärket bäst ska aktiveras och i vilka enheter det ska implementeras. En aktiverings- och implementeringsplan ger en tydlig riktning i varumärkesarbetet och bidrar till en heltäckande implementering och smidig aktivering i alla era plattformar.

Vanliga frågor

Positionen är den plats vi vill ta i målgruppernas medvetande. Fråga därför vad ni kan göra för era målgrupper och intressenter, undersök hur era konkurrenter agerar och analysera era egna styrkor och utvecklingsområden.

En klassisk nulägesanalys är ofta starten på ett framgångsrikt arbete med affärs- och varumärkesutveckling, där definition av önskad position ingår. Vi bidrar med kvantitativa och kvalitativa analyser, väl underbyggda slutsatser, tydliga presentationer och lyhörd processledning.

Varumärkeslöftet fångar i ett ord eller en mening vad ert varumärke står för och vad det lovar att leverera. Löftet tas fram med era affärsmål som grund och definierar vad era kunder kan förvänta sig av er och era produkter. Ett väl definierat löfte har flera fördelar och användningsområden:

Värderingar: Varumärkeslöftet speglar företagets värderingar och vision, vilket hjälper till att skapa en stark och konsekvent varumärkesidentitet.

Förväntningar: Det svarar mot era intressenters tydliga förväntningar, vilket bygger förtroende och lojalitet.

Intern vägledning: Det fungerar som en intern guide för anställda, vilket säkerställer att alla arbetar mot samma mål och levererar en enhetlig kundupplevelse.

Extern kommunikation: Ett starkt varumärkeslöfte kan användas i den externa kommunikationen, både i marknadskommunikation och övergripande bolagskommunikation, för att differentiera ert varumärke från konkurrenternas.

Visionen är en mental bild av vart företaget är på väg och ska vara tydlig, inspirerande och reflektera företagets kärnvärden och långsiktiga mål.

En vision ska vara formulerad för att motivera medarbetarna att utveckla företaget i riktning mot den önskade positionen. Det är därför viktigt att visionen kommuniceras tydligt till alla inom företaget och att den används som en vägledning i strategiska beslut och dagliga aktiviteter.

En framgångsrik affärsidé bygger på ett identifierat marknadsbehov som era konkurrenter inte har lyckats tillfredsställa. Den ska vara unik, tydlig och så enkel att medarbetarna genom sitt agerande ska kunna bidra till att utveckla företagets affär i önskad riktning. Affärsidén behöver därför ge svar på tre frågor:

  • Vem som kan tänka sig att betala för er produkt
  • Vilken unik nytta produkten ger kunden
  • Hur ni ska tjäna pengar

Kontakta oss om du vill veta mer!

Robert Odenjung – Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke – Solberg Kommunikation

Robert Odenjung

Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke