Varumärkesstrategin är grunden till hur ni ska bygga och vårda varumärket. Det är en långsiktig plan som hjälper er att definiera er identitet, kommunicera ert unika värde, bygga kundlojalitet, öka varumärkesmedvetenheten och nå era affärsmål.
Strategin innehåller varumärkesplattformen vars definitioner vägleder alla interna och externa kommunikations- och marknadsföringsaktiviteter för att upprätthålla en stark varumärkesidentitet. Komponenter som vi kan hjälpa er att definiera är:
- Vision, mission, affärsidé
- Värderingar
- Unika fördelar på marknaden
- Varumärkets egenskaper och kärnvärden
- Önskad position
- Varumärkeslöfte
- Definition av målgruppens behov och förväntningar
- Tonalitet och manér
- Kommunikativa huvudbudskap
- Varumärkeshierarki och -struktur samt tillhörighetsprincip
En skalbar process och involverande metodik
Vår process är skalbar och uppdraget anpassas efter era behov. Kanske har ni redan syfte, vision och värderingar på plats, men behöver ett nytt visuellt uttryck och tonalitet? Kanske har marknaden förändrats så att ni behöver förnya er position för att ta vara på nya möjligheter?
Oavsett uppdrag är vårt arbetssätt detsamma – vi bidrar med nyfikenhet, metodik och engagemang. Vi vill förstå era behov och förutsättningar på djupet och involverar därför medarbetare, kunder och andra intressenter i processen för att få hela bilden och säkerställa god förankring av de beslut som behöver tas.
Varumärkesprojektets alla definitioner och grafiska element dokumenteras i en kommunikativ och tillgänglig brand book.
Aktivering och implementering av ert nya varumärke
Som en del i det strategiska arbetet diskuterar vi även hur varumärket bäst ska aktiveras och i vilka enheter det ska implementeras. En aktiverings- och implementeringsplan ger en tydlig riktning i varumärkesarbetet och bidrar till en heltäckande implementering och smidig aktivering i alla era plattformar.