För års- och hållbarhetsredovisningen 2023 ville medicinteknikbolaget Arjo skapa en rapport som tydligt återspeglar deras verksamhet och varumärke, med en digitalt utvecklad produkt som lockar till vidare läsning. Arjo valde att, i samarbete med Solberg, utveckla presentationen av rapporten på Arjo.com med hjälp av publiceringsplattformen iPaper.
Rapportens läsarupplevelse har förstärkts genom att interaktiva element har adderats. Material, såsom filmer, som inte finns i den legala pdf:en har lagts till i syfte att fördjupa förståelsen. Animeringar bidrar till att förstärka kärnbudskapen samtidigt som de länkar till mer djupgående information på Arjo.com.
- Resultatet inkluderar bland annat:
- En inbjudande och digitalt anpassad produkt som lockar till vidare läsning.
- Animerade element.
- Länkar till fördjupad information på Arjo.com.
- Filmklipp med fördjupande innehåll.
- Möjlighet att från andra kanaler enkelt länka till specifika sidor i rapporten
- Nyproducerat material, t ex animation av värdekedja, har producerats i format som även kan användas i andra kanaler (webb, presentationer osv).
Sammantaget har greppet att förhöja läsarupplevelsen av Arjos års- och hållbarhetsredovisning gett ett fint komplement till den legala pdf:en, med en starkare presentation av varumärket som lyfter den fina kombinationen av hjärta och affärsmässighet Arjo står för.