Efter några års renoveringar öppnade Feskekörkan i Göteborg under 2024. Byggnaden är ett landmärke i stadsmiljön och ledningen för det bolag som driver verksamheten ville försäkra sig om att kunna hantera eventuella oväntade händelser på ett tryggt och proaktivt sätt. Bolaget vände sig därför till Solberg för att genomföra en budskaps- och medieträning.
Ägarna till och ledningen för bolaget som driver Feskekörka har många års erfarenhet av restaurang och fiskhandel, men ville fräscha upp kunskaperna i att formulera och kommunicera tydliga budskap. Det handlar om att vara förberedd om – eller när – något oväntat skulle inträffa.
Solberg levererade en gemensam plattform att stå på, verktygen att formulera budskap och en mycket verklighetsorienterad träning framför kamera. Tack för hjälpen, vi är mycket nöjda!
Den inledande teoretiska delen av utbildningen handlade om medias förändrade villkor, hur medialogiken skiljer sig från näringslivets och hur man som intervjuperson kan uppleva mötet med journalisten. Under träningen fick deltagarna också verktyg för att dels sätta önskade budskap, dels för att veta hur man bör framföra budskapen. Störst fokus ägnades åt att träna på hur man kan använda de teoretiska kunskaperna i intervjuer framför kamera. Solbergs rådgivare gav löpande konkret återkoppling – och ökade successivt intensiteten i intervjun.
Resultat
Resultatet av träningen var att deltagarna idag har nödvändiga verktyg och känner sig bättre förberedda om media skulle höra av sig.
Kontakta oss om du vill veta mer!
Robert Odenjung
Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke