Aclarity är ett konsultbolag som är specialiserat på teknik- och affärsutveckling inom retail. Bolaget grundades 2020 och medarbetarna har spetskompetens från tidigare konsultverksamhet och erfarenhet från linjebefattningar. Bolaget vände sig till Solberg för att få hjälp med en uppdatering av den visuella identiteten.
Tillsammans med Aclarity tog Solberg fram riktlinjer som klargör den position som Aclarity vill ha – och hur denna position kan formuleras och kommuniceras i mötet med konsultbolagets kunder. Vi definierade och renodlade vidare hur Aclarity kunde beskriva sig själva för att särskilja sig från andra i branschen.
Vi känner oss väldigt peppade. Arbetet med vår identitet har gett energi till bolagsbyggandet!
Allt detta konkretiserades i en brand book som bland annat innehöll tagline, boilerplate och en företagsbeskrivning, en uppdaterad logotyp och visuell identitet med en ny färgpalett, typografi och ikoner – samt gott om exempel på hur identiteten kan appliceras i konkret kommunikation.
Resultat
Resultatet har blivit ett effektivt stöd i den dagliga kommunikationen och i den fortsatta utvecklingen av form och innehåll på webb och i sociala medier.