Cancerfonden har ett tydligt uppdrag: att bekämpa cancer. Sedan 1951 har Cancerfonden samlat in och delat ut totalt 16 miljarder kronor för att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare strävar Cancerfonden efter att färre ska drabbas av – och fler ska överleva – cancer.
Resurserna kommer från testamenten och gåvor från privatpersoner och företag, vilket gör det avgörande att givarna känner förtroende för organisationens verksamhet – och samtidigt att kommunikationen bidrar till samma mål.
Första året som Solberg och Cancerfonden samarbetade kring organisationens rapportering var 2018. Under 2024 bidrog Solberg med text till effektrapporten och design av årsrapporterna – som komplement till den onlineversion Cancerfonden själva tog fram.
Texterna syftar till att beskriva de aktiviteter och prestationer som Cancerfonden har genomfört – och vilket resultat dessa har lett till. Designen har en liggande design, väl anpassad för läsning på skärm, och ett designmanér som samspelar väl med Cancerfondens övriga kommunikation. Rapporten innehåller många stora bilder, illustrationer och highlights som fångar läsaren och lockar till läsning.
Resultat
Resultatet blev en rapport som prisats för sin enkla och tydliga kommunikation – där den röda tråden löper mellan vision, uppdrag och prioriteringar.