Cancerfonden

Tydlig rapport som visar Cancerfondens effekt

Cancerfondens mål är att färre ska drabbas av – och fler ska överleva – cancer. Sedan starten har organisationen kunnat dela ut nästan 17 miljarder kronor till den främsta cancerforskningen i Sverige – vilket har bidragit till att halvera risken för att dö av cancer.

Solberg och Cancerfonden har samarbetat kring organisationens rapportering sedan 2018. Målet har varit att sprida information om den effekt som de insamlade medlen har skapat. Samarbetet kring 2024 års rapportering omfattade design av årsrapporten och copy till effektrapporten och hållbarhetsrapporten. Den fördjupande årsrapporten kompletterar den övergripande onlineversion som Cancerfonden själva har tagit fram.

Texterna i årsrapporten är formulerade för att beskriva de aktiviteter och prestationer som genomförts under året inom strategiområdena Förebygga, Upptäcka tidigt, Bota fler samt Leva väl. Tillsammans med hållbarhetsavsnittet skapar dessa texter en sammanhängande berättelse som knyter samman de resurser Cancerfonden har till sitt förfogande och hur dessa används för att besegra cancer. Cancerfondens hållbarhetsarbete tar avstamp i FN:s Agenda 2030 och fokuserar på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Designen bygger vidare på den form som tagits fram under tidigare samarbete, och innebär en tydlig och pedagogisk presentation av verksamheten – inom de ramar som organisationens visuella identitet anger.

Kontakta oss om du vill veta mer!

Maria Almström – Seniorkonsult – Solberg Kommunikation

Maria Almström

Seniorkonsult