Bonnier Books samlar Bonniers verksamheter inom bokindustrin i norra Europa. Med ursprung i Stockholm, har koncernen nu förlag i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Polen och Storbritannien. I koncernen ingår även BookBeat som är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker med över en miljon betalande användare.
Syftet med koncernens årsöversikt är att kommunicera dess värderingar, strategi och hållbarhetsarbete till såväl interna som externa intressenter. Målet är att stärka Bonnier Books och dotterbolagens varumärken och visa att koncernen tar ett helhetsansvar för hållbarhetsfrågorna.
I årsöversikten intervjuas bland annat Albert Bonnier om vikten av att skydda och främja yttrandefriheten genom att ge plats åt röster som uttrycker olika perspektiv och åsikter för att säkerställa grunden för ett demokratiskt samhälle.
”Freedom of expression is more vital than ever in a world undergoing rapid change. It is a right that must be protected, not just for writers and publishers, but for all individuals who believe in the power of ideas to shape the future.” Albert Bonnier
Solbergs uppdrag inleddes 2019 med att ta fram ett ramverk för koncernens hållbarhetsarbete och rapportering. Ramverket innefattade The Open Book – ett kommunikativt koncept med fyra fokusområden. Parallellt med detta genomförde Solberg en översyn av varumärket och förnyade dess visuella uttryck. Som en grund i utvecklingsarbetet och som riktning för varumärkets uttryck formulerades varumärkeslöftet – Engage and enlighten for generations to come.
Solberg har för årsöversikten 2024 bistått med projektledning, design och produktion samt viss copy.
Resultat
Kontakta oss om du vill veta mer!
