Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag, med ett brett utbud av läromedel, kurslitteratur, kompetensutveckling och lättläst litteratur. Förlagets kommunikationsriktlinjer har varit oförändrade sedan 2013, trots att bolaget under tiden vuxit kraftigt och kommunikationslandskapet förändrats i grunden.
För att möta nya behov och skapa en uppdaterad och mer sammanhållen visuell kommunikation vände sig Studentlitteratur till Solberg. Målet var att förnya den visuella identiteten.
En särskild utmaning var bredden i Studentlitteraturs erbjudande, som dessutom riktar sig till flera, ibland överlappande, målgrupper. Utmaningen krävde en lösning som både tydliggjorde huvudvarumärket Studentlitteratur och skapade samstämmighet i kommunikationen, samtidigt som uttrycken kunde anpassas till de olika målgrupperna.
Solberg tog fram en varumärkesmanual som bland annat innehåller en uppdaterad färgpalett, nytt bildmanér och koncept för ikoner, och som säkerställer en modern, konsekvent och tillgänglig visuell kommunikation – särskilt anpassad för digitala kanaler.
Resultat
Resultatet blev ett ramverk som stärker varumärkets uttryck, förenklar det interna arbetet och skapar en enhetlig upplevelse för Studentlitteraturs målgrupper – oavsett kanal, kontext eller avsändare.
Omdömde från kunden
Solberg har med lyhördhet och kunskap hjälpt oss att definiera vår identitet och se vårt varumärke med nya ögon. Resultatet är en fin mix av tradition och nytänkande som vi nu tar med oss in i vår framtida marknadskommunikation.
Kontakta oss om du vill veta mer!