Den 31 maj arrangerade vi Solberg Insights 2023, ett frukostseminarium där vi presenterade trender inom års- och hållbarhetsrapportering. Vi berättade också om vad som händer inom hållbarhetsområdet och kommande rapporteringskrav för att leva upp till CSRD-direktivet.
Vår trendspaning bjöd på statistik från ett urval av årets rapporter från large- och mid cap-bolag och visade goda exempel på hur olika kommunikativa utmaningar har hanterats. En gemensam nämnare för många av de utmaningar som togs upp var hur den ökade mängden hållbarhetsinformation ska hanteras och integreras i strategi- och verksamhetsbeskrivningar.
5 spaningar:
1. Hållbarhetsnoter är populärt
2. Värdekedjor är utmärkta pedagogiska verktyg
3. Lagom hållbarhet är det som är strategiskt relevant
4. Tydliga mål gör strategin tydlig
5. Förklara dynamiken i räkningarna
Till seminariet hade vi också bjudit in två externa talare och hade nöjet att få lyssna till erfarenheter från arbete med IR-kommunikation i två olika branscher när Alexander Bergendorf, Head of IR på Axfood, och Helena Wachtmeister, CFO på Energy Save bjöd på tips och tankar på hur man bäst bedriver sitt IR-arbete.
Behöver ni assistans eller någon att bolla tanker eller idéer med vad gäller års- eller hållbarhetsredovisning eller stöd inför CSRD och ESRS, tveka inte att ta kontakt med oss – vi hjälper gärna till!