CSRD och ESRS står nu högt upp på agendan för de allra flesta bolag. Verksamhetsåret 2025 är det första året då större bolag enligt svensk lagstiftning kommer att behöva rapportera enligt det nya ramverket (följt av andra storlekar och typer av bolag under kommande år). Vi ser att många bolag är i full färd med förberedelser för att möta de ökade kraven på rapporteringen. Melissa Rutgersson, en av Solbergs hållbarhetsexperter, sammanfattar snackisarna från 2024 och tipsar om vägen framåt.
Fem viktiga punkter för hållbarhetsrapporteringen 2025
Många har genomfört, håller på att genomföra, eller planerar att genomföra sin dubbla väsentlighetsanalys, vilken tillsammans med valda disclosure requirements (upplysningskrav) är utgångspunkten för rapportering enligt de nya lagkraven. För de allra flesta bolag kommer hållbarhetsrapporten att växa i omfång och det är därför bra att göra en checklista/aktivitetsplan för att undvika flaskhalsar i arbetet.
Genom att vara ute i god tid med sina förberedelser ökar sannolikheten för effektiv hållbarhetsrapportering och bra kommunikation. Under innevarande år har vi sett att allt fler bolag har påbörjat rapporteringsarbetet enligt ESRS genom att ta fram så kallade skuggrapporter. Dessa rapporter, som inte är tänkta att publiceras, hjälper företag att testa och finjustera sina processer, texter, design och rapporteringssystem. Skuggrapporterna är därmed ett verktyg för att förbereda organisationen på att rapportera enligt de nya skarpa kraven.
Ta fram en tydlig rapportstruktur anpassad efter bolagets verksamhet och som samtidigt linjerar med rapporteringskraven. Det lägger en god grund för informationsinsamling och skribentinsats för hållbarhetsrapporten. Genom att skapa en god navigation samt använda illustrativa element underlättas läsningen och begripligheten igenom rapporten.
Med avstamp i väl definierade ingångsvärden är det viktigt att fylla hållbarhetsrapporten med innehåll som är relevant, jämförbart, verifierbart och begripligt. Vidare är det klokt att planera hur rapportens innehåll och budskap ska samspela med resterande delar av årsredovisningen samt även med bolagets övergripande kommunikation.
Eftersom CSRD gör rapporteringen mer stram och formell, i och med det utförliga rapporteringsramverket som ska följas, kan det vara bra att fundera över om er hållbarhetskommunikation behöver anpassas eller kompletteras för att nå ut till alla intressenter på effektivt sätt.
Kontakta oss om du vill veta mer!
Melissa Rutgersson
Seniorkonsult och rådgivare hållbarhet