Public Relations

Långsiktiga relationer för en stärkt affär

PR handlar om ert företags långsiktiga relation till de intressenter som påverkar era möjligheter att nå affärsmål och förvalta ert varumärke. Inom ramen för PR finns allt ifrån innehåll i egna kanaler, förtjänad publicitet i form av pressmeddelanden, rapporter och utspel samt köpt uppmärksamhet i andras kanaler.

Vi hjälper er att formulera konkreta strategier och genomföra de aktiviteter som skapar den förflyttning ni önskar. Kunskap om era intressenter är avgörande för framgångsrik PR. Många projekt inleds därför med en kund- och intressentanalys som ger kunskap om vad som definierar, driver och engagerar intressenterna – men som också indikerar vilken betydelse ert företag och era produkter har för intressenterna.

Med en trygg kunskap om företagets mål och intressenter, sätter vi sedan de budskap som ska kommuniceras. Enkla, raka formuleringar som definierar vad målgrupperna ska veta, känna och göra.

Intressentanalysen påverkar också företagets tonalitet och sätter ramarna för hur vi tillsammans kan nå intressenterna och genom vilka kanaler vi ska kommunicera. Vilket innehåll ska vi skapa för företagets egna kanaler? Vilka poddar eller publikationer är det värt att köpa sig tillträde till? Vilka undersökningar, utspel och rapporter kan vi ta fram för att skapa nyheter och genomslag i media?

Till sist mäter vi, analyserar och skruvar på aktiviteterna. Alla strategier är preliminära. Ju mer vi vet om utfallet, desto effektivare kan vi göra dem genom kompletteringar och justeringar.

Kontakta oss om du vill veta mer!

Robert Odenjung – Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke – Solberg Kommunikation

Robert Odenjung

Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke