Varumärkesplattformen är en del av affärsstrategin. Den beskriver hur vi vill uppfattas och hur vi gör för att skapa upplevelsen. Varumärkesplattformen styr alltså hur organisationen ska agera och kommunicera för att skapa ett starkt och känt varumärke.
Den innehåller bland annat:
- Vision, mission, affärsidé
- Unika fördelar på marknaden
- Varumärkets egenskaper (kärnvärden)
- Positionering
- Varumärkeslöfte
- Insikter om målgruppens behov och förväntningar
- Marknad
- Ton och manér
- Kommunikativa huvudbudskap
Er varumärkesplattform är alla medarbetares verktyg för bra affärsbeslut och träffsäker kommunikation. För att alla ska förstå hur verktyget används och inse kraften i ett välvårdat varumärke, behöver du utbilda chefer och medarbetare.
Vi tar fram ett material med praktiska övningar, som utgår från medarbetarnas verklighet och gör varumärkesplattformen begriplig och relevant. Utbildningen löper under en längre tid med målet att varumärkestänket ska bli en självklar del av allt beslutsfattande.