Corporate branding

Employer branding

Vad gör ditt företag intressant för nuvarande och potentiella medarbetare? Och vad efterfrågar de som du vill attrahera?

Vi hittar styrkorna som gör att du behåller och attraherar kompetens som matchar företagets kultur och affärsstrategi. Vi skapar också det kommunikativa konceptet och anpassar det för alla relevanta kontaktytor där era nya medarbetare finns. Företag med starkt employer brand, arbetsgivarvarumärke, tenderar att ha mer engagerade och stolta medarbetare vilket i sin tur stärker affären.

Vanliga frågor

Med en företagsövergripande och självinstruerande introduktionsutbildning når ni alla medarbetare med samma fakta och budskap. Ni underlättar också för närmaste chef, som kan fokusera på att introducera varje medarbetare till dennes specifika arbetsuppgifter.

Under arbetet med introduktionen för nyanställda hjälper vi er skapa samsyn om hur ni ska beskriva företaget eller organisationen. Det framtagna innehållet kan med fördel återanvändas på er webbplats och i andra typer av företagspresentationer.

Kriser skapar oro. Medarbetarna behöver veta vad som händer, hur företaget hanterar situationen och vem som har ansvaret. Informera alla medarbetare löpande och samtidigt. Berätta det ni vet och vad ni ännu inte vet. Spekulera inte. Uppdatera löpande när ny information finns. Förse närmaste chef med svar på de frågor som medarbetarna sannolikt kommer att ställa. Tänk på att ett marknadsnoterat företag också måste ta hänsyn till börsregler om kurspåverkande information med mera.

Ni måste agera snabbt, samtidigt som det gäller att hålla huvudet kallt. Därför är det ofta bra att ta hjälp av någon med ett utifrånperspektiv – ett bollplank för kommunikationen med medarbetare och övriga intressenter.

Storytelling är en metod för att identifiera egenskaper som utmärker er företagskultur. Berättelserna tydliggör hur ni är och vad ni gör när ni är som är bäst. I berättelserna finns också de värderingar och förhållningssätt som ni kan känna igen er i.

För att ta arbetet med att definiera värdegrunden vidare är det bra att pröva och förhållningssätten genom att diskutera realistiska och utmanande situationer på jobbet. Hur utvecklar vi verksamheten på ett sätt som stämmer med vår företagskultur?

Vi kartlägger vad nuvarande medarbetare uppskattar, vad blivande medarbetare söker och vad bolaget behöver utveckla för att matcha förväntningarna. Detta ökar era förutsättningar att skapa en bra och bestående relation från första kontakten – något som är helt avgörande för att lyckas med ert employer branding-arbete.

Kontakta oss om du vill veta mer!

Robert Odenjung – Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke – Solberg Kommunikation

Robert Odenjung

Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke