En väl utformad designstrategi utgår från varumärkesarbetet och styr hur varumärket ska uppfattas av omvärlden genom den visuella identiteten.
Den visuella identiteten kan beskrivas som företagets personlighet eller ansikte utåt, det som skapar igenkänning och särskiljer varumärket från andra. En stark identitet väcker intresse kring varumärket och skapar förtroende och lojalitet hos målgrupperna.
Skapa en enhetlig bild av företaget
Identitetens komponenter är logotyp, färger, typsnitt, bildmanér och grafiska element som är framtagna utifrån uttryck och tonalitet som definieras i varumärkesstrategin. Syftet är att skapa en enhetlig och igenkännbar bild och känsla av företaget, oavsett om identiteten appliceras på en webbplats, i presentationsmaterial eller i sociala kanaler.
Dokumentation och riktlinjer
Efter avslutat varumärkesprojekt där en visuell identitet är inkluderad dokumenterar vi alla definitioner och grafiska element i en kommunikativ och pedagogisk brand book. Den innehåller konkreta designexempel med riktlinjer kring hur varumärket ska kommuniceras på alla fysiska och digitala kontaktytor.