Corporate branding

Visuell identitet

En väl utformad designstrategi utgår från varumärkesarbetet och styr hur varumärket ska uppfattas av omvärlden genom den visuella identiteten.

Den visuella identiteten kan beskrivas som företagets personlighet eller ansikte utåt, det som skapar igenkänning och särskiljer varumärket från andra. En stark identitet väcker intresse kring varumärket och skapar förtroende och lojalitet hos målgrupperna.

Skapa en enhetlig bild av företaget

Identitetens komponenter är logotyp, färger, typsnitt, bildmanér och grafiska element som är framtagna utifrån uttryck och tonalitet som definieras i varumärkesstrategin. Syftet är att skapa en enhetlig och igenkännbar bild och känsla av företaget, oavsett om identiteten appliceras på en webbplats, i presentationsmaterial eller i sociala kanaler.

Dokumentation och riktlinjer

Efter avslutat varumärkesprojekt där en visuell identitet är inkluderad dokumenterar vi alla definitioner och grafiska element i en kommunikativ och pedagogisk brand book. Den innehåller konkreta designexempel med riktlinjer kring hur varumärket ska kommuniceras på alla fysiska och digitala kontaktytor.

Vanliga frågor

Det handlar om att hitta ett visuellt uttryck som skiljer sig från konkurrenternas, men också om att utveckla ett varumärke som är intressant och relevant för din målgrupp.

Första steget är att skaffa en så bra bild av omgivningen och nuläget som möjligt. Med en bra omvärldsanalys som grund kan vi ta fram den design som stödjer din affärsstrategi – oavsett om det gäller till exempel en enskild monterdesign eller en komplett visuell identitet.

Design handlar inte bara om att det ska se snyggt ut. Designen lyfter ert företags styrkor och definierande egenskaper – det som särskiljer er från konkurrenterna.

Utifrån affärsstrategi och omvärldsanalys utformar vi en designstrategi och en visuell identitet som förmedlar företagets personlighet, skapar igenkänning och särskiljer ert varumärke från andra.

Med en tydlig och pedagogisk handbok blir design ett effektivt verktyg för att träffa rätt i er kommunikation. Er brand book beskriver både hur ert varumärke ska uppfattas, och hur ni ska göra för att nå dit i olika kanaler.

För design av till exempel webbplatser, appar och sociala medier, tillkommer dimensionen användarvänlighet i form av UX och UI. UX betyder user experience och handlar om besökarens övergripande upplevelse medan UI, som betyder user interface, fokuserar på de visuella element som användaren interagerar med.

Webbdesignen ska skapa ett gränssnitt som är självklart, intuitivt och anpassat för mottagaren – men som samtidigt ger rätt upplevelse av varumärket. För mobiler, läsplattor och högupplösta skärmar ställs dessutom tekniska krav som påverkar gränssnitt och användarupplevelsen. Genom att tidigt i ett projekt definiera samspelet mellan gränssnitt och innehåll skapas förutsättningar för bra funktion och rätt upplevelse.

Ett genomtänkt designsystem baserat på den visuella identiteten för ditt varumärke ger en enhetlig upplevelse oavsett plattform och, inte minst viktigt, i all kommunikation oavsett kanal.

Kontakta oss om du vill veta mer!

Anna Larsson – Creative Director – Solberg Kommunikation

Anna Larsson

Creative Director