Genom storytelling som skildrar den stolthet kollegorna känner för jobbet.

Svenska sjukhus har länge haft svårt att rekrytera sjuksköterskor som ska täcka upp under sommarsemestern. Detta har lett till stängda avdelningar och inställd planerad vård. Nu har bristen på sjuksköterskor spritt sig till resten av året.

Solberg och Västra Götalandsregionen tog fram en kommunikationsstrategi som bygger på att en varaktig förändring kräver långsiktig kommunikation. En första fas i denna kommunikation utgjordes av nio intervjufilmer inför sommaren 2015. Sjuksköterskorna från Uddevalla, Borås, Skövde och Göteborg berättade med egna ord om vad som gör deras arbetsplats unik: fördjupning, långa relationer med kollegor och patienter samt en känsla av att det är här det händer.

Resultat

Filmerna har mottagits bra (i åtminstone ett fikarum har ögon tårats) och används som komplement till andra rekryteringskanaler.

Kontakta oss

Robert Odenjung

Robert Odenjung

Kommunikationskonsult

031-771 75 05

robert.odenjung@solberg.se
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält