2017-08-28 / Susanne Spicar

Berätta om din dröm

Minns du vad du drömde om att bli, när du var liten? Jag ställde frågan till en ledningsgrupp. Finansdirektören berättade att han som barn drömde om att bli snickare, IR-chefen att han ville bli sportjournalist och koncernchefen att hon ville bli flygvärdinna.

Det var inte drömmarna i sig som fick rummet att vibrera, det var att det än idag gick att känna styrkan i dem, övertygelsen, visionen. Sedan ägnade vi resten av dagen åt att formulera företagets framtidsbild – en bild som skulle kunna skapa samma starka lust och energi hos medarbetare och aktieägare.

Idag, den 28 augusti, är det årsdagen för medborgarrättskämpen Martin Luther Kings odödliga tal ”I have a dream”. 1963 organiserade han en marsch till huvudstaden Washington med fler än 200 000 deltagare, som krävde lika rättigheter för svarta och vita. Vid Lincolnmonumentet i Washington, D.C. höll han talet om sin vision av framtiden, där vita och svarta levde som jämlikar. Här är de mest kända delarna:

”Jag har en dröm, att nationen en dag ska resa sig och förverkliga den verkliga innebörden av sin troslära: "Vi anser att dessa sanningar är självklara, att alla människor skapats som likar. /…/ Jag har en dröm, att mina fyra små barn en dag skall leva i ett land där de inte blir dömda efter sin hudfärg, utan efter sina karaktärsdrag.”

Drömmar bär långt. Strävan efter att förverkliga drömmar och visioner är i själva verket det som ger energi och mening. När du som individ eller ni som team känner drivkraft och tror på det ni gör kan ni åstadkomma stora saker.

Idag finns det en del vilsna själar. Vad skulle moderaternas I have a dream kunna vara? Vad hade Anna Kinberg Batra kunnat säga, och mena, för att skicka vågor av energi genom partiet och dess väljare? Partifolket efterlyser folklighet: ”Folklighet är viktigt. Vi ska ha en budbärare som går hem i stugorna” och ”… ha stark utstrålning och vara en bra kommunikatör”.

Men vänner! Vilket budskap ska budbäraren bära med sig? Vilken politik vill ni driva, vilken värld vill ni skapa? Martin Luther King hade förvisso folklighet och karisma, men framför allt hade han ett budskap som var djupt förankrat inom honom och samtidigt svarade mot samhällets behov av förändring.

I vissa lägen kan det vara svårt att hitta drivet och meningen, medges. Ericsson ska spara 10 miljarder för att ta sig ur krisen. Hur man ska göra sparpaketet till en begriplig och accepterad del av en dröm återstår att se.

I din ledningsgrupp diskuterar ni strategier och mål. Ni analyserar marknaden och era konkurrenter. Ni försöker se in i framtiden och ligga steget före. Men hur ofta talar ni om era underliggande drivkrafter och om era drömmar för företaget? Det som skapar verklig mening för er och företaget och bestående värde för er omvärld – och sannolikt också uthålliga svarta siffror på sista raden.

I have a dream!

* Bilden tillhör National Park Service och delas under creative common license

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält