Lärdomar av Oceana-branden

Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.

Här är Mårtens tre medskick:

  1. Alltid människan först. För Liseberg är det oerhört viktigt att sätta individen i första rummet – i all kommunikation. Under branden miste man en kollega och också i kommunikationen kring den tragiska händelsen var det viktigt att sätta människan först.

  2. Berätta löpande om vad ni vet, men också om allt som ni ännu inte vet. Det skapar lugn både i organisationen och omvärlden, och minskar dessutom risken för att konspirationsteorier får fäste. Det är extra viktigt i en så offentlig händelse som Oceana-branden.

  3. Ta in extern hjälp för att få input som inte är så känslomässigt engagerad. Liseberg tog bland annat hjälp från Polarbröd (vars nya fabrik 2020 brann ner till grunden dagen innan invigning) och Gröna Lund (som förra året drabbades av ett dödsfall i en åkattraktion).