2019-12-13 / Robert Odenjung

Vad vi kan lära av Tories seger-kampanj

Stor seger för Tories i det brittiska valet och det är tre saker som har påverkat utgången.

För det första har britterna själva tröttnat på förhalandet av Brexit. Även om en majoritet av britterna inte vill lämna EU, så är de negativa till hur parlamentet har hanterat folkomröstningsresultatet.

För det andra så är väljarna allergiska mot osäkerhet. Under lång tid var det osäkert hur Labour ställde sig till Brexit. Till slut landade Labour i att deras alternativ var en omförhandling med EU om utträdet som i så fall skulle hanteras i en ny omröstning.

För det tredje var Tories kampanj väldigt effektiv. Den var smart, tydlig och rolig.

 

För oss som brinner för kommunikation är slutsatsen: Våga vara personlig, Våga vara visionär. Och våga välja tydliga budskap.

Vill du veta mer? Hör av dig eller läs mer om kommunikation som gör nytta.

Bloggen
close cross

Vill du bli kontaktad?

* Obligatoriska fält