Viktigt med hållbarhet
Hållbarheten är det viktigaste området inför de kommande årens rapportering, enligt deltagarna på Solberg Insights.
När deltagarna listade de viktigaste frågorna för 2019 handlade 47 procent av svaren om hållbarhet, klimat eller och ramverket TCFD. Lönsamhet, resultat och strategi samlade bara 15 procent.
Några trender vi ser kopplat till detta är hållbarhetsfrågornas ökade relevans för alla branscher, ett ökat globalt tryck med Greta Thunberg i spetsen, kommande förändringar i regelverk och kunder som ställer allt högre krav på transparens. Hållbarhet får en allt tydligare koppling till affären, både som risk och som möjlighet.
Det hållbarhetsområde som uppfattades som mest utmanande handlade om mänskliga rättigheter.
Solberg Insights arrangerades den 15 och 17 maj, och då pratade vi om de senaste trenderna inom rapportering. Statistiken bygger på de frisvarsfrågor som vi ställde till deltagarna under seminariet.
Vill du veta mer om hur ni kan utveckla er rapportering och öka tydligheten i er hållbarhetskommunikation, hör av dig.
Lärdomar av Oceana-branden
Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.
Tre tips som lyfter delårsrapporteringen
Solberg ger tre tips om en bättre delårsrapportering, nu när årsredovisningarna börjar bli klara.