Riskhantering i en osäker tid

Det amerikanska valet närmar sig precis som Storbritanniens Brexit. Hur påverkar utgången av dessa svenska verksamhet- och investeringsbeslut? I Solbergs webinar (den 22 oktober) berättade Henrik von Sydow om scenarioanalys och om hur Carnegie ser på läget.

 

Henrik von Sydow är omvärldsstrateg på Carnegie Investment Bank och hans slutsats är att det är 65 procents sannolikhet att Biden vinner valet och att det är 60 procent sannolikhet att EU och Storbritannien kommer att landa en överenskommelse om ett avtal som träder ikraft den 1 januari 2021.

Om Biden vinner valet kan världen förvänta sig en mer expansiv finanspolitik i USA och någon sorts ”new green deal” samt offentliga investeringar i sjukvård, utbildning och infrastruktur. För Europas del skulle marknaderna utvecklas mer positivt än om Trump får ytterligare fyra år i Vita huset.

Henrik, hur gör man en scenarioanalys som blir ett bra underlag?
- Det är viktigt att få fram det som är relevant för motparten, i mitt fall investerare. Vill du ha ett bra samtal måste du sätta en siffra på olika scenarier. Siffrorna startar samtalen, de är nycklar till konversationen om möjliga utfall. Det där innebär också att du som prognosmakare utsätter dig för en risk. Det finns ett inslag av subjektivitet i de här siffrorna, men det är ett sätt att bli relevant, säger Henrik.

Hur gör man rent konkret? Hur landade ni i att det är 65 procent sannolikhet att Biden vinner valet?
- Man får försöka identifiera drivkrafterna för olika utvecklingar och försöka bryta ner dem i olika kriterier. I det här fallet handlar det om olika opinionsmätningar i USA. Du får försöka identifiera den ledande indikatorn. Om Florida till exempel skulle svänga, så att Trump får några procentenheters ledning, skulle vi skriva ner sannolikheten för en seger för demokraterna, säger Henrik.

- Men jag måste ändå säga, är det art eller science? Det är en blandning. I slutändan handlar det inte heller om den exakta siffran, utan om de samtal och reflektioner som en analysen kan leda till, avslutar Henrik.

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Robert Odenjung, Senior Consultant and PR and Brand Strategy Advisor på Solberg

Robert Odenjung

Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke

Lärdomar av Oceana-branden

26 mars 2024

Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.